أهم الأخبار

«نعمل على تحسين جودة التعلم لخدمة الاقتصاد،».. أبرز تصريحات الرئيس السيسي اليوم

أكد الرئيس عبدالفتاح السيسي، أن الدولة المصرية بذلت حهدًا كبيرًا في التنمية والبناء في مختلف المجالات.

 

أضاف خلال الجلسة الختامية للمؤتمر الاقتصادي:”حد يقولي أنت مش خايف من أن التغطية الإعلامية للى بيتعمل فى الدولة الناس ما تشوفهاش.. لا.. الناس موجودة فى كل حتة شايفة الشغل قدامها.. اللى ساكن في المقطم يشوف.. واللى ساكن في المرج والمطرية وعين شمس.. أنا اللى بدخل المناطق دى علشان نغير حياة الناس”.

 

تجهيز الأراضي الزراعية

تابع:”البنية الأساسية لتجهيز الأراضى للزراعة من أيام محمد على ومن عام 1805 وإحنا طالعين.. مكنش عنده مشكلة لأن المياه بتيجى من فوق ونازلة لتحت.. والحل بس يعمل قناطر وجسور.. حسن الزراعة وبقى عندنا حوالى من 4-5 ملايين فدان.. والدولة استوعبت المبلغ الخاص لتنفيذ هذا الأمر”.

 

استكمل حديثه:” لما بنقول مليون فدان يتكلفوا 150 مليار جنيه.. ده كله علشان بس أزرعهم.. 150 مليار جنيه من أجل تجهيز مليون فدان.. لأن الأرض اللى كانت بتتروى رى مريح.. خلصت؟.. وحتى محطات المعالجة نقدر نستفيد فيها بكل نقطة مياه.. هل حد مستعد للاستثمار؟.. مستعدين للاستثمار سواء داخل مصر أو بره مصر يصرف كده”.

 

استرسل حديثه:” أي مستثمر بيحسب الأول ومن حقه وده طبيعى.. ليه طبيعى.. لأنه فى النهاية مش جايب فلوس يفرقها.. عاوز يكسب.. الدولة مضطرة تدخل فى الموضوع لأنه أمن قومى.. اللى بينى وما بين 3 ملايين فدان طاقة عمل بس.. لازم أعمل كده وأدخلهم فى الإنتاج المحلى للدولة المصرية.. وممكن طرحهم للناس.. مشروع بالطريقة دى صعب يتعمل.. حد يقول حط المبلغ ده في الموضوع.. وأنا بسمع كتير.. يعني بحب أسمع وأقرأ وأسجل”.

 

تحقيق التوازن

أشار الرئيس السسيسي، إلى أنه في العام 2014، طلب من رجال الاقتصاد المشاركة في تحمل المسؤولية ولكنهم ابدوا رفضهم. موكدًا علي سعي الدولة لتحقيق التوازن في تحقيق الإصلاح الاقتصادي.

 

أوضح الرئيس السيسي، أن الدولة تعمل على تحسين جودة التعلم لخدمة الاقتصاد، والقضاء على العشوائيات لتحسين حياة المواطنين.

 

أكد الرئيس السيسي، المشكلة السكانية تمثل تحديًا كبيرَا أمام جهود الدولة ونعمل على وضع حلول فعالة لها.

 

أشار الرئيس السسيسي، إلى أن الدولة تقدم الكهرباد بنصف ثمنها لـ 17 مليون مشترك رغم ارتفاع أسعارها عالميًا، كما تتكفل للتعليم الأساسي لـ 25 مليون طالب.

 

لفت الرئيس السيسي، إلى أن كل شركات الدولة والقوات المسلحة متاحة لمشاركة القطاع الخاص.

 

كما أوضح أن مواجهة الفقر يتطلب تضافر جهود المجتمع مع الدولة.

 

نوه الرئيس السيسي، إلى إجراء الدولة دراسات لمشروع المليون ونصف المليون فدان لتوسيع قاعدة الإصلاح الزراعي. مؤكدًا أن الاستمارات متاحة في مجال الإصلاح الزراعي ضمن مسروع الدولة الجديدة.

 

أكد الرئيس ، البدء في وضع التشريعات اللازمة لتكون خارطة الطريث للاقتصاد المصري في السنوات القادمة.

 

وجه الرئيس السيسي، الحكومة لتوفير مظلة حماية اجتماعية لمساعدة الفئات المتضررة من الأزمات العالمية.

 

أضاف الرئيس:”اخترنا توفير مشروعات قومية كبرى لتوفير فرص العمل بدلاً من تقديم الدعم النقدي”.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى